Dijital Dönüşüm ve Yazılım Ofisi Koordinatörlüğü

DDO Bilgilendiriyor - İnternette arama yaparken sonuca daha kolay ulaşabileceğinizi biliyor musunuz?

İnternette arama yaparken sonuca daha kolay ulaşabilmek için aşağıdaki yöntemler uygulanabilir:

  1. Arama Operatörleri
  2. Joker Karakterler 
  3. Anahtar Kelime Belirleme

1. ARAMA OPERATÖRLERİ

Operatör Açıklama Örnek
‘’ ‘’ Arama motoruna girilen anahtar kelimeleri tam olarak girilen sırayla içeren sonuçların listelenmesini sağlar.  "Ankara Kalesi"
@ Genellikle sosyal medya ve e-posta gibi belirli platformlarda kullanıcıları aramak, etiketlemek veya bahsetmek için kullanılan önemli bir semboldür. @instagram 
# Genellikle sosyal medya etiketleri (hashtagler) ile ilgili arama yapmak için kullanılır. #23Nisan
- İstenmeyen kelimeleri hariç tutar. Kaynama noktası- su
OR Girilen kelimelerden herhangi birinin olduğu sitelerin arama sonuçlarında listelenmesini sağlar.  Bilgisayar OR tablet
AND Arama sorgusunda AND ile birlikte aratılan iki kelimenin ikisinin de bulunduğu sonuçları getirir. Elma AND kırmızı
Site Sadece belirli bir web sitesindeki sonuçları göstermek için kullanılır. site:twitter.com #AI
inurl URL'sinde belirli bir kelime veya ifade içeren web sayfalarını bulmak için kullanılır. inurl:blog
allintitle Aranan kelimelerin tam olarak web sayfasının başlığında yer alması istenildiğinde kullanılır. allintitle:İstanbul tarihi mekanlar
relate Belirli bir web sitesini, benzer içeriklere veya konulara sahip diğer web sitelerini bulmayı sağlar. related:wikipedia.org
define Bir kelimenin veya ifadenin tanımını hızlıca bulmak için kullanılır. Özellikle karmaşık veya teknik terimlerin anlamlarını öğrende oldukça faydalıdır..  define:fotosentez

 

2. JOKER KARAKTERLER (Trunsaction)

Veri tabanları ve arama motorlarında, bir veya birden fazla karakterin yerini tutmak amacıyla joker karakterler semboller olarak kullanılır. Joker karakterler içinde en çok yıldız (*) ve soru işareti (?) kullanılır. Kullanıcı 'bulut*' ifadesini kullanarak arama yaptığında, 'bulut' kelimesinden üretilmiş farklı kelimeleri barındıran sonuçlar görüntülenir. * işareti, aramalarda bilinmeyen karakterlerin yerine geçerek sonuçları genişletir. Örneğin, *ağzı, “aslanağzı” ve “yavruağzı” sözcüklerini bulur.

Soru işareti sembolü, sql ve bazı özel sistemlerde yalnızca bir karakteri temsil etmektedir.

Örneğin , "Telefon model A?5" aratıldığında; "Telefon model A75" "Telefon model A25" ve "Telefon model A05" sözcükleri bulunur. 

Veritabanları arasında sembol kullanımı farklılık gösterdiğinden, her bir veritabanının kendine özgü sembollerin işlevlerini öğrenmek için 'Yardım' veya 'Arama İpuçları' bölümlerine bakmak en doğrusudur.

3. ANAHTAR KELİME BELİRLEME 

Arama yapılırken daha çok net ve anlamlı terimler tercih edilmelidir. Bu terimleri anahtar kelimeler olarak düşünebiliriz. Veri tabanları ve arama motorları, arama sorgularını farklı şekillerde yorumlayabilmektedir. Genellikle cümleyi kelime kelime değil, bir bütün olarak algılarlar. Bu durum, istediğimizden farklı sonuçlar almamıza yol açabilir. Soru cümleleri veya basit cümleler, arama sonuçlarını etkili bir şekilde filtrelemediği için anahtar kelime olarak uygun değildir. Bu sebeple arama yapılırken aratılmak istenilen içeriklerle ilgili iyi seçilmiş anahtar kelimerin kullanılmasında fayda vardır.

Arama terimlerinin eş anlamlılarını ve ilgili kavramları içeren bir anahtar kelime listesi oluşturmak, ilk arama yetersiz kaldığında alternatifler sunarak arama sürecini kolaylaştırır. Anahtar kelime listesi oluşturmak için Moradam, WordStream, Wordtracker ve KeywordEye gibi anahtar kelime öneri uyulamaları kullanılabilir.

 

Kaynak: Çebi, A. (2020). Dijital Yeterlik: Dijital Çağda Dönüşüm Yolculuğu.Pegem Akademi, Ankara.

İlgili Resimler

Menüyü Kapat